اتفاق شگفتی که با تلاش موسسه تصویر حیات وحش اثبات شد.
«چکو» یوز نری که مادرش (مانا) اردیبهشت امسال  در تصادف جاده تهران ـ مشهد محدوده روستای عباس آباد شاهرود کشته شده بود، بعد از پنج ماه مجددا توسط دوربین های تله ای موسسه تصویر حیات وحش ثبت شد.
توان شکار این یوز نابالغ که هنوز به مادرش وابسته بود، عامل اختلاف نظر بسیاری از کارشناسان یوز ایرانی برای ادامه بقاء آن شده بود. وضعیت این یوز که با تلاش شبانه روزی محیط بانان توران از جاده دور شده بود به مدت پنج ماه در هاله ای از ابهام ماند. با بررسی دقیق خال ها در آخرین تصاویر پیش از مرگ مادرش و تصاویر جدیدی که از دوربین های موسسه تصویر حیات وحش در پناهگاه حیات وحش میاندشت بدست آمد این یوز شناسایی شد و این نشان می دهد هنوز دانش ما درباره ی این گونه نادر جای تامل دارد.
بررسی خالها توسط دکتر باقر نظامی پژوهشگر و فتح اله امیری کارگردان مستند در دست ساخت «یوز ایرانی» و همچنین کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی نوید قلی خانی و پویان بهنود  انجام شد. به احتساب این یوز اکنون میاندشت صاحب ۲ یوز نر و دو یوز ماده ثبت شده است.
این دوربین ها برای ساخت مستند «یوز ایرانی» تهیه شده در هواپیمایی معراج و با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن یوزپلنگ ایرانی و موسسه حیات وحش میراث پارسیان نصب شده می شوند.

1 پاسخ
  1. Patriot
    Patriot گفته:

    سپاس گذارم جهت تلاش برای بقا و حفظ تاریخ کشورمون
    خدا یار و یاور شما و محیط بانان عزیز باشد

دیدگاه ها غیر فعال است.