در گرداب انقراض به کارگردانی فتح الله امیری جایزه برتر سی و پنجمین دوره جشنواره سوندریو ایتالیا را کسب کرد.

در این جشنواره که با موضوع محیط زیست و با حضور مستندهای شاخصی از کشورهای مختلف دنیا در کشور ایتالیا برگزار شد، مستند در گرداب انقراض از بین آثار راه یافته به بخش مسابقه، جایزه برتر را دریافت کرد.

این مستند به کارگردانی فتح الله امیری در باره شرایط یوزپلنگ ایرانی و خطرهای در کمین این گونه و زیستگاه های یوز ایرانی است.

مستند در گرداب انقراض به تهیه کنندگی باقر نظامی و فتح اله امیری سال ۱۳۹۶ ساخته شد و پژوهشگر این مستند دکتر باقر نظامی، تدوینگر صادق رضانیا، مدیر تصویربرداری نیما عسگری، گوینده متن امین تارخ، تصویربردار هوایی مرتضی شهریاری، اصلاح رنگ کاوه عزیزی و دنیا محمدپور، آهنگساز بابک میرزاخانی، تصویربردار هوایی مرتضی شهریاری، طراح پوستر علی نورپور، دستیار کارگردان مجتبی شیراوند و دستیار تدوین علیرضا طالبی هستند که در ساخت مستند در گرداب انقراض مشارکت دارند.

مجری طرح این مستند موسسه تصویر حیات وحش است و این فیلم با همکاری هواپیمایی معراج، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، موسسه حیات وحش میراث پارسیان و سازمان حفاظت محیط زیست ساخته شده است.

به گفته کارگردان مستند در گرداب انقراض، ساخت این مستندسه سال به طول انجامید و سعی شده است قضاوتی بی طرفانه از وضعیت رو به انقراض گونه یوز ایرانی ارائه دهد.

این مستند بلند هفتاد دقیقه ای در شش استان ایران و در تمام ۱۰ زیستگاه مختلف یوز تصویربرداری شده است.

پژوهش علمی این کار بر عهده دکتر باقر نظامی بوده است که خود عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست است.

تلاش شده است تا تمامی مطالب ارائه شده پایه و اساس علمی داشته باشد تا این اثر راه گشا و کمکی برای تصمیم گیری درست مدیران و کارشناسان حفاظت از یوز ایرانی و همچنین عموم علاقمندان به یوز ایرانی باشد.

این اثر برای اولین بار در مهمترین جشنواره مستند ایران سینما حقیقت به نمایش در آمد و همچنین جزو ۱۰ مستند نهایی برای بخش سینمایی جشنواره فجر بود.