مستند «در گرداب انقراض» به کارگردانی فتح‌اله امیری به بخش مسابقه جشنواره فیلم های تلویزیزنی و محیط زیستی روسیه راه یافت. این جشنواره مختص به رقابت گذاشتن فیلم‌های تلویزیونی با موضوع حفظ و نگهداری از محیط زیست است.

در این مستند تهدیدها و چالش‌های پیش روی یوزها در زیستگاه‌های مختلف یوز در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تکیه بر مطالعات علمی و با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، موسسه حیات وحش میراث پارسیان و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، گروه به امید نجات یوز آسیایی از  انقراض پیش می‌رود.


ساخت مستند «در گرداب انقراض» با حمایت هواپیمایی معراج سه سال به طول انجامید و سعی شده است قضاوتی بی طرفانه از وضعیت رو به انقراض گونه یوز ایرانی ارائه دهد. این مستند بلند هفتاد دقیقه ای در شش استان ایران و در تمام ۱۰ زیستگاه مختلف یوز تصویربرداری شده است. پژوهش علمی این کار بر عهده دکتر باقر نظامی بوده است که خود عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست است. تلاش شده تا تمامی مطالب ارائه شده پایه و اساس علمی داشته باشد تا این اثر راه گشا و کمکی برای تصمیم گیری درست مدیران و کارشناسان حفاظت از یوز ایرانی و همچنین عموم علاقمندان به یوز ایرانی باشد. این اثر برای اولین بار در مهمترین جشنواره مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش در آمد و همچنین جزء ۱۰ مستند نهایی برای بخش سینمایی جشنواره فجر بود.

بیست و سومین جشنواره جهانی فیلم‌های تلویزیونی و محیط زیستی To Save and Preserve روسیه ۲ تا ۷ ژوئن برگزار شد.
http://ecofest-ugra.ru/en/

کارگردان : فتح‌اله امیری
پژوهشگر: باقر نظامی
تصویربردار: نیما عسگری
صدابردار: امیر عباسی
صداگذار: صادق رضانیا
تدوینگر: صادق رضانیا
نویسنده گفتار متن: فتح‌اله امیری، باقر نظامی
گوینده متن: امین تارخ
آهنگساز: بابک میرزاخانی
عکاس: مرتضی شهریاری، علی شمس
تهیه کننده: باقر نظامی و فتح‌اله امیری
تهیه شده در شرکت هواپیمایی معراج