تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین تهیه کنندگی جشن سینمای ایران برای فتح الله امیری و «تنهاوش» 

در آیین اختتامیه هجدهمین جشن خانه سینما که شامگاه دوشنبه 15 شهریور ماه در کاخ نیاوران برگزار شد، تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین تهیه کنندگی به فتح الله امیری برای «تنهاوش» اهدا شد.

همچنین “تنهاوش” در سه بخش دیگر شامل بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند، بهترین پژوهش مستند و بهترین موسیقی متن کاندیدای دریافت جایزه شده بود.

گفتنی است فیلم مستند «تنهاوش» ساخته فتح الله امیری و محصول موسسه تصویر حیات وحش که به بررسی زندگی یوز آسیایی در پارک ملی کویر، بزرگترین پارک ملی ایران می پردازد، در ادامه حضور بین المللی خود، همزمان در دو جشنواره اروپایی و یک جشنواره در امریکای شمالی به نمایش در می آید.

جشنواره حیات وحش VAASA در فنلاند و جشنواره فیلم طبیعت Matsalu در کشور استونی در قاره اروپا و جشنواره حفاظت حیات وحش نیویورک Wildlife Conservation Film Festival  سه جشنواره ای هستند که طی ماههای سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر ۱۳۹۵) در بخش مسابقه میزبان فیلم مستند تنهاوش خواهند بود.

در خلاصه فیلم آمده است:

یوزپلنگ آسیایی زیرگونه ای متفاوت از یوزپلنگ افریقایی است و چون به جز ایران در تمام آسیا منقرض گردیده، به یوز ایرانی معروف شده است به طوری که در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ فرد از این گونه ارزشمند باقیمانده که به شدت در خطر انقراض است.

از سال ۱۳۸۸ با تلاش پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی و انجمن طرح سرزمین، تحقیقاتی برای برآورد جمعیت یوز آسیایی در پارک ملی کویر -بزرگترین پارک ملی ایران- شکل گرفت اما با وجود تلاش فراوان و نصب تعداد زیادی دوربین تله ای، تنها یک یوز نر ثبت شد.

برای من به عنوان یک مستند ساز حیات وحش، این خبر خوشایند نبود، بنابراین تصمیم گرفتم تا با تمام توانم وجود تعداد بیشتری از یوز را در بزرگترین پارک ملی ایران اثبات کنم.

این جستجو شش سال در مساحتی به بزرگی کشور سوییس به طول انجامید و نتیجه ای شگفت انگیز به دست آمد.

برخی از عوامل این فیلم عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: فتح الله امیری

پژوهش: محمدصادق فرهادی نیا – فتح اله امیری

مدیر تصویربرداری: نیما عسگری

تدوین: مجید محمددوست – ابوالفضل عابدی

آهنگساز: بابک میرزاخانی

صدابردار: کیقباد امیری

صداگذار: فرزاد جعفریان

مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش

تهیه شده در مرکز سمنان به سفارش مرکز سیمای استانها

اطلاعات بیشتر در مورد این فیلم در صفحه فیلم مستند «تنهاوش»