جایزه اسکار سبز برای فیلم جدید موسسه تصویر حیات وحش

شب گذشته و در اختتامیه جشنواره وایلد اسکرین، که به اسکار سینمای حیات وحش شهرت دارد، مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» به کارگردانی فتح اله امیری در نخستین حضور جشنواره ای خود، جایزه کشف یک استعداد درخشان را دریافت کرد.

به گفته ی مجری معروف برنامه، هری مارشال، این جایزه برای اولین بار است که به یک شخص ایرانی تعلق میگیرد.  محمود منصوری سوژه فیلم مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» جدیدترین اثر فتح اله امیری در رقابت با دو فیلم از کشور میزبان (انگلستان) موفق به کسب این افتخار شد.

علیرغم دعوت رسمی جشنواره وایلد اسکرین از محمود و حمایت دیوید آتنبرو، محمود به علت رد شدن ویزایش نتوانست برای دریافت جایزه به انگلستان سفر کند و دکتر محمد علاء، تهیه کننده مستقل این فیلم، تندیس «پاندا» را به نیابت از محمود دریافت کرد.

لحظاتی پس از دریافت جایزه، محمود به صورت ویدئویی از دبیر جشنواره و داوران تشکر کرد و سپس دکتر علاء درباره اهداف حفاظتی فیلم صحبت کرد.

وایلد اسکرین که معتبرترین رویداد سینمای حیات وحش جهان است امسال در سی و ششمین سال تولد خود، از ۱۵ تا ۱۹ اکتبر مصادف با ۲۳ تا ۲۷ مهرماه در شهر بریستول کشور انگلستان که به هالیوود سبز شهرت دارد برگزار شد. هیئت داوران از میان ۷۹۲ فیلم ارسال شده به جشنواره از نقاط مختلف دنیا، نامزدهای جایزه پاندا را در ۱۷ بخش معرفی کرده اند و جایزه‌ها به بهترین فیلم، فیلم کوتاه، سریال، بهترین استعداد جوان، بهترین سینماتوگرافی و … اهداء کردند.


mahmoud

dr ala-award 2


محمود منصوری در پی آشنایی با تیم مستند «حیات در رگهای سرد» در سال ۸۹ با فتح اله امیری و پژوهشگر این فیلم، دکتر بهزاد فتحی نیا آشنا شد. او در یافتن افعی دم عنکبوتی کمک زیادی به این تیم کرد. امیری که اعتقاد دارد بخش مهمی از حفاظت باید توسط جوامع محلی انجام گیرد، تصمیم گرفت تا با آموزش به محمود، هم برای فیلمبرداری از او کمک بگیرد و هم با علاقه مند کردنش به افعی دم عنکبوتی او را به یک حافظ افعی دم عنکبوتی تبدیل کند.

در این راه مهدی نورمحمدی مستندساز معروف ایلامی هم به آموزش او کمک  زیادی کرد. محمود، جوان با استعداد ایلامی، با حضور در کنار دکتر فتحی نیا که پایان نامه دکترایش مطالعه بر روی افعی دم عنکبوتی بود، دانشش درباره این گونه ارزشمند را صدچندان کرد.

در نهایت نمای معروف شکار دم عنکبوتی توسط محمود ثبت شد و او بعنوان یکی از دو فیلمبردار مستند «حیات در رگهای سرد» جوایز فیلمبرداری جشن خانه سینما و فیلم کوتاه تهران را دریافت کرد و نیز کاندید سیمرغ فیلمبرداری مستند جشنواره فجر گردید.

در میان فیلم های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره وایلد اسکرین، می توان از فیلم های مطرحی همچون «سیاره آبی ۲؛ یک اقیانوس» محصول BBC World، «Planet Earth ۲» محصول BBC و ZDF، «زمین، یک روز شگفت انگیز» محصول BBC Earth، «باغ وحش» محصول BBC Studio، «قانون شیرها» محصول کمپانی Terra Matter، «Attenborough’s Ant Mountain» محصول BBC و ABC، «محافظان» محصول National Geraphic، «زرافه ها» محصول BBC Natural World و فیلم های مطرح دیگری از شبکه های الجزیره  قطر، آلمان و اتریش، کانادا و … اشاره کرد.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از:

کارگردان: فتح اله امیری

تهیه کننده: دکتر محمد علاء

پژوهشگر: دکتر بهزاد فتحی نیا

فیلمبرداران: محمود منصوری – نیما عسگری

تدوین: مجید محمددوست

آهنگساز: بابک میرزاخانی

دستیار کارگردان: حبیب اله حیدریان

مشاور: مهدی نورمحمدی

عکاس: صدیقه خدایی

برنامه ریزی: روژین نیکلایی

مترجم: مینا علاء

پخش بین المللی جشنواره ای: مجید محمددوست

مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش

سال تولید: ۱۳۹۷

SPIDER-POSTER-FARSI-new