اولین نمایش تلویزیونی مستند “عروس بوکان “

فیلم مستند عروس بوکان، جدیدترین محصول موسسه تصوير حيات وحش مستندی ۶۰ دقیقه ای به کارگردانی نیما عسگری است از وضعیت رو به انقراض میش مرغ، بزرگترین پرنده خشکی زی ایران که زیستگاه آن تنها در بخشهای اندکی از زیست بوم های ایران باقی مانده است.

ساخت این فیلم ۵ سال به طول انجامید. در این فیلم که به سفارش شبکه مستند سیماست برای اولین بار از رفتار منحصر به فردی از این گونه فیلمبرداری شده است.

میش مرغ پرنده ای نادر است که زمانی در دشت های سر سبز و سردسیری همدان، کردستان، خراسان، کرمانشاه، بناب، ارومیه، مهاباد و … می زیسته اما امروزه به دلیل تخریب زیستگاهها، محدوده پراکنش آن به شهرستان بوکان، در استان آذربایجان غربی محدود شده است. آمارها نشان می دهند که ۳۰ الی ۴۰ عدد از این پرندگان باقی مانده اند و این تعداد روند نزولی دارد. هدف از این مستند نشان دادن چرایی کاهش جمعیت این گونه و راهکارهای موجود برای رهایی از انقراض است. ساخت این مستند حدود ۵ سال به طول انجامیده است. رفتار جفت یابی میش مرغ نر که در نوع خود کم نظیر است برای نخستین بار در این فیلم به نمایش در می آید (کرت شیپ یا همان رفتار جفت یابی میش مرغ ها تنها ۱۵ روز اول فروردین قابل مشاهده است)
زمان: ۱۲ فروردین ساعت ۲۱:۳۰ – از شبکه مستند سیما

تکرار: ۱۳ فروردین ساعت ۱۲:۰۰

 

poster-Arouse-Boukan-f---farsi-web

برخی از عوامل این فیلم عبارتند از:

تهیه کننده : فتح الله امیری

کارگردان و فیلمبردار: نیما عسگری

پژوهش: محمد احمدی – نیما عسگری – رحیم عبدالکریمی

تدوین: صادق رضانیا

صدابردار: مجتبی شیراوند–امیر عباسی–مرتضی شهریاری

تصویربردار هوایی: مرتضی شهریاری

مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش

تهیه شده در شبکه مستند سیما

اطلاعات بیشتر در مورد این فیلم در صفحه فیلم مستند «عروس بوکان»