افعی دم عنکبوتی، تکامل یافته ترین افعی دنیا؛

این افعی در سال ۲۰۰۶ توسط آقایان حمید بستانچی و پروفسور اندرسون کشف گردید. از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۲ هیچ تصویری از این افعی در طبیعت ثبت نشده بود و تیم تولید این فیلم در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار موفق به تصویربرداری از این افعی در طبیعت شد. ویژگی منحصر بفرد افعی دم عنکبوتی زائده ی عنکبوت مانند انتهای دمش است که او را به تکامل یافته ترین افعی شناخته شده کره زمین تبدیل کرده است. در هیچ مار دیگری در دنیا ساختار دمی به این اندازه تکامل نیافته است. این افعی با استفاده از دُمِ عنکبوت مانند خود، همچون یک استاد، پرندگان حشره خوار را شکار می کند.

زندگی در میان صخره های گچی؛

یکی دیگر از ویژگی های این افعی، زندگی در محدوده پراکنش بسیار کم می باشد. این افعی تنها در محدوده ای کوچک در صخره های گچی غرب ایران و بخصوص استان ایلام دیده می شود. این پراکندگی محدود، یکی از عوامل تهدید و انقراض این گونه با ارزش و منحصر بفرد است. در فیلم برای معرفی بهتر این زیستگاه از تصاویر هوایی استفاده می شود.

جستجو برای یافتن اولین افعی؛

داستان فیلم از جایی شروع می شود که بهزاد فتحی نیا (دانشجوی دکتری بیوسیستماتیک جانوری) به همراه فتح اله امیری (کارگردان این فیلم) به دنبال افعی دم عنکبوتی در زیستگاهش به جستجو می پردازند. این جستجو چندین ماه در محدوده ای که در مقاله اکتشاف آن آمده است به طول می انجامد اما حتی یک نمونه هم یافت نمی شود.

آنچه این فیلم را منحصر بفرد می کند؛

بالاترین رده حفاظت در دنیا این است که جوامع محلی، خود به حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی محل زندگی شان بپردازند.

روند تولید این فیلم، تنها ساخت یک فیلم نبوده است بلکه نقطه شاخص تر آن، تاثیر مثبت گروه فیلمساز بر حفاظت از یک گونه منحصر بفرد در دنیا بوده است. به زبان ساده تر، یک جوان روستایی که قبل از این پروژه به راحتی و به دفعات افعی دم عنکبوتی را کشته است، اکنون به سرسخت ترین حافظ آنها تبدیل شده است، بطوریکه علیرغم پیشنهادهای فراوان به وی برای خرید افعی دم عنکبوتی با قیمت های بالا توسط افراد ایرانی و خارجی، محمود به شدت با آنها مقابله کرده است و ضمن دادن جواب رد به آنها، گزارشی هم از این پیشنهادها به مسئولان مربوطه در سازمان حفاظت محیط زیست و گروه فیلم ساز ارائه کرده است. و این بزرگترین دستاورد تولید این فیلم است.

مشخصات فنی فیلم

مدت زمان فیلم: 39 دقیقه

فرمت: Full HD 1080p

زبان: فارسی (زیر نویس انگلیسی)

عوامل فیلم

کارگردان: فتح اله امیری

تهیه کننده: دکتر محمد علاء

پژوهش: دکتر بهزاد فتحی نیا

تصویربرداران: محمود منصوری – نیما عسگری

تدوین: مجید محمددوست

آهنگساز: بابک میرزاخانی

دستیار کارگردان: حبیب اله حیدریان

مشاور: مهدی نورمحمدی

عکاس: صدیقه خدایی

برنامه ریزی: روژین نیکلایی

مترجم: مینا علاء

مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش