«در قلمرو افعی دم عنکبوتی» به کارگردانی فتح الله امیری موفق به دریافت جایزه ویژه تماشاگران دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت شد.

در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، جایزه ویژه تماشاگران به  دکتر محمد علاء  تهیه کننده فیلم  «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» اهدا شد.
سام کلانتری و منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه تماشاگران روی سن آمدند.

«در قلمرو افعی دم عنکبوتی» رتبه نخست جایزه تماشاگران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال را از آن خود کرد.

n00004146-b

فتح الله امیری کارگردان «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» پس از دریافت جایزه خود به تقدیر از محمود منصوری تصویربردار این فیلم پرداخت و گفت:ما توانستیم مردی را کشف کنیم که جوایز بزرگی را برای سینمای مستند ایران به ارمغان آورده است. جایزه پاندای سبز جشنواره واید اسکرین یکی از این جوایز است.

photo5818796460144176880

فتح‌الله امیری معتقد است: جایزه آرای تماشاگران ایده خوبی بود و اجرای جالبی هم داشت؛ از این جهت که به کارگردان و میهمانانش کارت رای‌گیری اهدا نمی‌شد و به این شکل تا حد زیادی عدالت رعایت می‌شد.
وی افزود: در ابتدا فکر می‌کردم سالن نمایش من کوچک‌تر از سالن نمایش دیگر فیلم‌ها است و فیلمسازی که سالن بزرگ‌تری دارد آرای بیشتری به دست می‌آورد، اما در ادامه متوجه شدم اندازه سالن در رای‌گیری تأثیری ندارد و ستاد اجرایی درصد رضایت تماشاگران را تخمین می‌زند.
امیری با بیان این که شیوه سنجش رای تماشاگران که توسط انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و نظارت خانه سینما مدیریت شد تا حد زیادی دقیق بود، تصریح کرد: فیلم من از سوی هیات داوران جشنواره سینماحقیقت حتی کاندید هم نشده بود، در حالی که جایزه پاندای سبز جشنواره وایلد اسکرین را دریافت کرده بود. اگر جایزه رای تماشاگران هم نبود مستندم به هیچ وجه دیده نمی‌شد.
وی با تاکید بر این که ترجیح می‌دهد برای فیلمش از مردم جایزه بگیرد، ادامه داد: جایزه تماشاگران اتفاق خوشایندی است که از آن خرسندم و امیدوارم که هر سال ادامه داشته باشد. بهتر است کسانی که در این زمینه پیشنهاد یا انتقادی دارند، آن را مطرح کنند تا این ساز‌و‌کار دقیق‌تر شود.
این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم فیلم‌های مردمی هم در جشنواره سینماحقیقت دیده شوند، چون تعداد داوران محدود است و ممکن است سلیقه‌ای متفاوت داشته باشند.

دکنر علاء نیز به هدف تولید فیلم که حفاظت از این گونه ارزشمند بود اشاره کرد.

برای دریافت جایزه تمام عوامل فیلم روی سن رفتند.

گفتنی است پیش از این نیز فیلم مستند «در قلمرو دم عنکبوتی» موفق به کسب جایزه پاندای جشنواره وایلد اسکرین (اسکار سبز) شده بود.

برخی عوامل این فیلم عبارتند از:

کارگردان: فتح اله امیری

تهیه کننده: دکتر محمد علاء

پژوهش: دکتر بهزاد فتحی نیا

تصویربرداران: محمود منصوری – نیما عسگری

تدوین: مجید محمددوست

آهنگساز: بابک میرزاخانی

دستیار کارگردان: حبیب اله حیدریان

مشاور: مهدی نورمحمدی

عکاس: صدیقه خدایی

برنامه ریزی: روژین نیکلایی

مترجم: مینا علاء

مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش

اطلاعات بیشتر در مورد این فیلم در صفحه فیلم مستند «در قلمرو دم عنکبوتی»